Pika na i
Tisto nekaj, kar pritegne (ali odbije)
V preteklem
letu smo pri Kmetijski založbi izpeljali sedemnajst
izobraževanj, od tega devet na temo neposredne prodaje kmetijskih
pridelkov in izdelkov. Predavanja v sklopu izobraževanj so zajemala
teme od samih začetkov in registracije dopolnilnih dejavnosti pa tja do
pike na i – to je lastne embalaže, logotipa, blagovne znamke, celostne
podobe, spletne strani itd. Te teme smo zaupali arhitektu Andreju
Weingerlu, slušatelji pa so njegova predavanja ocenili kot zelo
zanimiva in koristna. Slednje ne preseneča, saj Andrej Weingerl ni eden
tistih teoretikov, ki so oddaljeni od stvarnosti, pačpa razume tako
potrebe kot zmožnosti kmetov, ki se ukvarjajo z neposredno prodajo.
Zato je bil povabljen tudi k ocenjevanju embalaž v sklopu letošnjih
Dobrot slovenskih kmetij. Zaradi njegovega zanimivega pristopa in
širokega vpogleda na problematiko oblikovanja na področju kmečkih
pridelkov, izdelkov in
storitev smo
se v uredništvu PiPa odločili za pogovor z njim.
Sredi maja ste sprejeli izziv in
sodelova-li v komisiji za ocenjevanje
embalaže v okviru ocenjevanj Dobrote slovenskih kmetij 2014. Nato ste
razstavo v ptuj-skem minoritskem samostanu tudi obi-skali, in sicer
prvič, čeprav je razstava letos praznovala petindvajseto obletnico.
Kakšni so vaši vtisi – tako glede ocenje-vanja kot same razstave?
Zamisel o
ocenjevanju embalaže in grafične podobe je vsekakor hvale
vredna. Res je škoda, da je prispelo tako malo vzorcev, oziroma da se
je samo pet kmetov opogumilo in v ocenjevanje poslalo poleg svojih
izdelkov tudi embalažo. Iz tako malega vzorca (šest različnih embalaž)
je bilo težko izpeljati kakovostno in merodajno ocenjevanje. Zato smo
se člani komisije odločili, da ocenjevanja v klasičnem pomenu ne
izpeljemo, pačpa le podamo mnenje, splošno oceno oziroma vtis in jih ne
razvrščamo oziroma jih ne primerjamo, kot se to dela pri klasičnih
ocenjevanjih. Embalaže, ki jih je organizator prejel, so bile različne
tudi po name-nu in težko primerjamo darilno embalažo z navadno prodajno.
Poslani
vzorci so se razlikovali tudi po kakovosti – tako v
oblikovalskem kot tehničnem smislu. Očitno je bilo, kdo se je lotil
oblikovanja embalaže strokovno in kdo »z levo roko«, kakor tudi, katera
embalaža je čisto prva, začetna, in katera tista, ki se je razvijala in
ima predhodnice
– različice,
ki so jih lastniki izpopolnjevali in nadgrajevali.
Izkušnje, pa naj bodo pozitivne ali negativne, se hitro odrazijo na
končnem izdelku. Prav tako je videti, kdo je šele začel in ga čaka še
dolga pot samouka. Upam pa, da jim ne bo zmanjkalo sape in bodo končali
začeto. Graditi znamko, lastni zaščitni znak, dobro grafično podobo,
razpoznavnost med množico podobnih izdelkov je proces, ki traja dolgo
in ne dopušča bližnjic.
Arhitekt Andrej Weingerl se je na svoji
poklicni poti veliko ukvarjal z
oblikovanjem. V preteklem letu je s Kmetijsko založbo sodeloval kot
predavatelj v okviru izobraževanj s področja dopolnilnih dejavnosti in
neposredne prodaje. Udeleženci so predavanja ocenili kot zelo zanimiva,
predvsem pa uporabna.
Splošen vtis
po mojem prvem obisku razstave Dobrote slovenskih kmetij
je večkot dober. Očitno je, da je vključenih veliko izkušenj, nabranih
tekom let, in prav fascinantno je, kaj vse so organizatorji dosegli.
Spodbudno je videti takšno število razstavljenih dobrot in koliko
obiskovalcev pritegne sejem!
A vedno je
nekje manjši »ampak«. Menim, da bi bili vsi vključeni še
bolj zadovoljni, če bi še bolje in še večprodali. Če bi bili bolj
opaženi, morda tudi izven regije, izven Slovenije. Tu si bom dovolil
nekaj dobronamerne kritike, namenjene organizatorjem razstave, čeprav
se zavedam, da so jo pripravljali ob vsem svojem rednem delu. Gre
namrečza spletno stan razstave. Videti je, kot da snovalci le-te niso
pričakovali, da jo bo sploh kdo obiskal in na njej iskal večpodrobnosti
in zanimivosti o razstavi. Spletna stran je pripravljena bolj po sili
razmer in je tam samo zato, da pačobstaja. Morda ni povsem posrečena
primerjava, pa vendar – pogledal sem spletno stran po svoje podobnega
dogodka, ki se je istočasno odvijal v Milanu
(http://www.milanofoodweek.it), kjer je videti, da so si snovalci
strani predstavljali, da jih bo cel svet gledal. Najverjetneje ne eno
ne drugo ne drži, pačpa je resnica nekje vmes. Da bi cel svet gledal
spletno stran ptujskega dogodka, je res prevečpričakovati, a vseeno
bode v oči nepovezanost dejavnosti v ožji in širši okolici. Kot da ni
druge ponudbe, ki bi v času pred razstavo, med njo in po njej povečale
možnosti obiska, saj bi obiskovalce iz bolj oddaljenih krajev zamikalo
preživeti kakšen podaljšan vikend na Ptuju in v njegovi okolici.
Prav tako bi
morala biti promocija bolj aktivna in segati nekoliko
dlje. Saj je bila v Ljubljani organizirana prireditev na osrednji
mestni tržnici, ki je opozarjala na razstavo, vendar, ali je to dovolj?
Zakaj ne bi aktivno, s ponudbami na lokalnih tržnicah vabili tudi
potencialne obiskovalce iz avstrijske Štajerske, Hrvaške, Porabja? Je
težava, kot vedno, v denarju? Pa vendar, marsikaj se lahko naredi tudi
»nizko cenovno«.
Saj ne trdim,
da bi morala biti spletna stran tako dovršena kot
omenjena italijanska, a zanesljivo manjkajo aktivne povezave in
odpiranje še kakšne
Andrej
Weingerl na stojnici kmetije Stibilj z Vipavskega. Zadnja leta
je vedno večprimerov podpore občin v obliki (so)financiranja skupne
embalaže. Takšni izdelki so ob primernem proračunu in resnem pristopu
večinoma lični in všečni, kupcu pa dajejo dodaten občutek varnosti
glede porekla kupljenih pridelkov in izdelkov. Na slikah je primer
različnih embalaž za sadje pod sloganom »So(n)čno – plodovi Vipavske
doline«.
promocijske
poti. Zmotila me je tudi v usodo vdana izjava, da je Ptuj
mrtvo mesto. Kaj je torej potrebno narediti, da bi postalo živahno?
Odgovor je tudi tu v istočasnem organiziranju večjega števila
aktivnosti, saj so v bližini terme, hipodrom tudi ni daleč, golf
igrišča …
Zadati si je
potrebno ambiciozne cilje, da smo potem zadovoljni z
doseženim. Poglejmo primer zanimanja Angležev za hiše na Goričkem. Sami
so jih našli z brskanjem po spletu. Kaj, če bi jih nekoliko spodbudili
in jih usmerili, jim ponudili zanimiv vikend na slovenskem podeželju?
Lahko bi mi oporekali, češ da imajo podobnih in še večjih in
zanimivejših dogodkov na Otoku mnogo. Res je, ampak če tam en dogodek
obišče večtisočljudi, bi jih verjetno tudi za obisk Ptuja lahko s
pravilnim pristopom zainteresirali na primer petdeset, drugo leto še
enkrat toliko in tako naprej. Seveda, kot sem omenil prej, če bi jim
ponudili večkot le obisk razstave.
To so zagotovo zanimive zamisli za
naslednje leto. A vrniva se k
oblikova-nju embalaže, zaščitnega znaka, spletne strani ... Kakšen je
vaš nasvet – kje in kako začeti?
Tudi tu velja
nek ustaljen vrstni red, ki ga je potrebno upoštevati.
Najprej seveda potrebujemo dober izdelek. Brez tega bo še tako odlična
reklama kratkega daha. Nato moramo opredeliti ciljno skupino, ki ji
bomo naš izdelek namenili. Če ciljamo na vse, smo tudi sredi največje
konkurence.
Če nam uspe
določiti ciljno skupino (na primer upokojenci, otroci,
turisti) ali tip oz. namen izdelka (darilo, prazniki itd.), se lažje
posvetimo končnemu kupcu. Sledi opredelitev pristopa oz. načina
trženja, ki ga bomo uporabili: prodaja na domačem dvorišču, na tržnici,
posrednikom, pogodbeno kmetijstvo (npr. zeleni zaboj), prodaja po
spletu z osebno dostavo ali po pošti, prodaja z vložkom kupca in
podobno. Poiskati moramo tudi poti, kako se približati naši ciljni
skupini: osebno od vrat do vrat, z različnimi promocijskimi
aktivnostmi, javnim nastopom, povabilom oziroma reklamo.
Ko imamo
izdelane zgoraj opisane smernice, se lotimo udejanjanja
vizualne podobe. Odločimo se, ali bomo naredili celostno podobo,
grafično podobo, zaščitni znak ali vse skupaj. Celostna podoba
vključuje vse, tudi to, kako se oblečete, kadar ste v stiku s kupci,
kako nastopate v javnosti. V tem primeru je bolje najeti specializirano
oglaševalsko agencijo, na žalost pa le-te znajo tudi temu primerno
svoje storitve zaračunati. Pa še ni nujno, da bomo z rezultatom
zadovoljni, predvsem, če nam bo takšna celostna podoba tuja in se z njo
ne bomo poistovetili. Grafične podobe se lahko lotite sami ali ob
pomoči nekoga, ki ima nekoliko večlikovne žilice. Vendar pa boste
zaradi neizkušenosti verjetno porabili veliko veččasa kot z najetim
strokovnjakom. V prvi fazi bo gotovo tudi ceneje, a ni nujno, da tudi
na dolgi rok. Predvsem, če ne boste dosegli želenega učinka –
funkcionalnosti in razpoznavnosti. Tudi z znakom je podobno. Pri vsem
pa je potrebno ves čas imeti pred očmi pravilo: »Manj je več«. Čim bolj
bo enostavno, tem bolj bo prepoznavno, tem lažje si ga bodo kupci
zapomnili in ga povezali z vami in vašimi izdelki. Je pa res, da je to
še najtežje – narediti znak, grafično podobo, embalažo enostavno, a
izvirno, še nikoli videno!
Embalaže,
ki jih je ocenjevala strokovna komisija, so se
prevečrazlikovale tako po namenu kot po kakovosti, da bi jih lahko
primerjali. Zato letos ocenjevanja niso izpeljali v klasičnem pomenu,
pačpa so lastniki embalaž prejeli zapisnik z vsemi opažanji, pripombami
in priporočili tričlanske komisije.
Nujno je
poznati ostale ponudnike, da bi lahko med njimi izstopali!
Stalna raziskava trga mora postati sestavni del vašega vsakdana.
Zanimajte se za ponudbo konkurence, za ponudbo na drugi strani meja.
Tam so marsikje dalečpred nami glede oglaševanja in trženja.
Ko imate svoj
znak, vizitko, morda žig, zgibanko, nalepke, se
poizkusite še v oglaševanju – seveda je strošek, vložen v oglaševanje,
odvisen od vrednosti naše prodaje in cilja oglaševanja. Vizitke delite,
kjer je le mogoče. Vaše zgibanke ali drugi promocijski podatki z vašimi
podatki naj bodo na dosegu roke v turističnih uradih, na različnih
dogodkih.
Spletna stran
je danes nuja! Postaviti stan na družabnem omrežju je
lahko brezplačno in precej enostavno. Cilj je, da vas čim
večuporabnikov spleta, ki se zanimajo za vašo ponudbo, tam tudi najde.
Obiskovalcem ponudite tudi aktivne povezave na druge zanimive strani in
poskusite doseči, da čim večdrugih strani omogoči povezavo na vašo
stran. To se lahko tudi neposredno dogovorite, saj vsi lastniki želijo,
da je spletna stran »živa« in zanimiva.
V preteklem letu ste nekoliko bolj
spo-znali ponudbo slovenskih kmetij
in nji-hove težave pri promociji, prodoru na trg. Kaj je pri tem
najbolj pomembno?
Najpomembnejša
pri promociji izdelka skozi vse faze nastajanja sta
iskrenost in pozitivni pristop. Če še sami ne verjamete v
predstavljeno, tudi drugi ne bodo. Zavedati se morate, da pri
oglaševanju stopate na zelo spolzka tla. Kaj hitro se zgodi, da smo kaj
dodali, pa ne vemo, zakaj. Tako tudi drugi delajo. Ja, res je, vendar
večinoma vedo, zakaj. Če pa izberemo pot, za katero ne vemo, zakaj
tako, se bo pa sila hitro ugotovilo, da je za tem en sam prazen
prostor. Če vas kupci spregledajo, si boste s tem naredili večškode kot
koristi. Ne trdim, da ni možno, saj tudi slepa kura zrno najde. Vendar
je prevečprimerov, ko so se sicer zelo trudili, a so zgrešili zadani
cilj – škoda časa, denarja, predvsem pa izgubljene priložnosti.
Ker ne želimo, da bi se to dogajalo
našim bralcem, lahko navedete nekaj
najpogo-stejših napak in namignete, kako se jim izogniti?
Večinoma so
napake storjene zato, ker se ne znamo ustaviti: »Se mi je
zdelo tako prazno, pa sem dodal še obrobo iz cvetja, pa fino je imeti
kakšen grb, črke bi lahko bile bolj posebne, no, pa kakšna fotografija
je dobrodošla ….« Napaka! Najpomembnejša je dobra zamisel – čista in
čitljiva, brez dodatkov in olepšav. Na žalost so najenostavnejše
rešitve že zasedene in zaščitene. Trikraka zvezda, rdeča pika in bel
napis na rdeči podlagi in še kaj so oblike, ki jih vsi poznamo. Če
neposredno prekopirate znak, vas bodo zanesljivo tožili, saj kršite
avtorsko pravo. Vendar toplo priporočam iskanje navdiha pri dobrih in
najboljših.
Prepogosto se
ponudniki premalo poglobijo v prepoznavanje potreb in
želja potrošnikov. »Če hočejo, bodo že vzeli, če potrebujejo, nas bodo
že našli,« je najslabši možen pristop pri trženju in oglaševanju. Druga
skrajnost je vsiljivost. Z vsiljivim oglaševanjem ne boste dosegli
mnogo, zanesljivo pa boste pri mnogih vzbudili slabo voljo in odpor do
vašega izdelka. Potrebna je zdrava mera odločnosti, vendar naj se ta
nikakor ne sprevrže v agresivnost.
Slovnične in
pravopisne napake so nedopustne! Preden oddate vizitko,
zgibanko ali drug promocijski material v tiskarno, mora tekst nujno
prebrati lektor. Pomanjkanje časa nikoli ni opravičilo za slabo narejen
promocijski material. Bolje je, da pridete na nek prodajni ali
promocijski dogodek z na roko napisanimi obvestili kot z zmečkano in
izbrisano grafiko na izdelku.
Prepogosto se
srečujemo z neizvirnostjo. Tega je dejansko največ, saj
je tudi najtežje ves čas iskati izvirne zamisli. Uspešno oglaševanje je
kreativno oglaševanje. Bodite drzni, izvirni, presenetite. Le tako
boste izstopali v primerjavi z ostalimi ponudniki.
Pa še
verodostojnost. Danes ljudje ne zaupajo večoglaševanju, kot so
nekoč. Zato morajo biti vaše trditve resnične in verodostojne. Trditev,
v katero stranka ne bo verjela ali bo ugotovila, da je zavajajoča, bo v
končni fazi pomenila izgubo denarja.
Na
razstavi v minoritskem samostanu smo videli kar precej izvirnih in
dodelanih embalaž, katerim bi lahko očitali le previsoko ceno.
Frešjabka je znamka sadnih sokov v všečni embalaži in predvsem s
simpatičnim imenom, ki izvira iz pogovornega jezika
Kako
torej konkretno začeti?
Dokler imamo
male serije, se lahko sami lotimo oblikovanja grafične
podobe. Na primer, če prodamo do deset izdelkov na mesec, bomo embalažo
in grafično oblikovanje na njej naredili sami. Če prodamo do sto
izdelkov mesečno, bo za nas zavijal in aranžiral še kakšen sorodnik ali
prijatelj. Če imamo še vedno čas in prostor, bomo tudi tu o embalaži in
oblikovanju odločali sami. Če pa prodamo večkot sto izdelkov na mesec,
bo potrebno embalažo poiskati drugje. Oblikovanje pa je v tem primeru
pametneje dati narediti strokovnjakom. Seveda to stane več, a je tudi
možnost za povečanje prodaje večja. Pri nakupu embalaže je večni
problem cena, za katero se strinjam, da je večinoma pretirana. A brez
embalaže žal ne gre.
Dokler gre za
majhne količine prodanih izdelkov, priporočam na roke
narejeno embalažo, seveda če to sam izdelek dopušča. Označite jo lahko
z obešanko, na kateri so lahko tudi na roko napisani podatki. Po svoje
takšna embalaža odraža domačnost in prisrčnost. Seveda je potrebna
potrpežljivost in natančnost.
Ves čas pa
imejmo v mislih ohranjanje okolja. Materiali naj bodo naravi
prijazni, razgradljivo in naj ne povzročajo nepotrebnega odpadka. Če za
embalažo uporabljamo material, ki se lahko razgradi, smo že veliko
dosegli in to je tudi potrebno poudariti pri prodaji.
Sicer pa
predlagam, da na spletu ogledate dobre in izvirne rešitve. Nekaj jih
najdete na naslednjih naslovih:
packagingoftheworld
blog.pentawards.org
Pogovor
zapisala: Tatjana Čop, foto: Tatjana Čop
Embalaža na prepihu – manj je več!
(iz kataloga Dobrote slovenskih kmetij 2014)
Po desetih
letih smo organizatorji državne razstave Dobrote slovenskih
kmetij ponovno želeli izpeljati ocenjevanje embalaže. Žal se je
izkazalo, da so naši kmetje še vedno precej zadržani, ko gre za
zunanjost njihovih izdelkov, morda tudi preskromni. Tako smo prejeli
premajhno število vzorcev embalaž, da bi lahko izpeljali kakovostno
ocenjevanje, ki bi imelo smisel in upravičilo namen.
Po ogledu
prispelih embalaž je v prvi vrsti jasno, da se naši kmetje ne
potrudijo le pri vsebini, pačpa tudi pri obliki oziroma zunanjosti. V
embalažo praviloma vložijo veliko energije, časa in večinoma tudi
denarja. Seveda so pri posameznih embalažah potrebne dodelave oz. tudi
tehnične izboljšave. Pri izbiri materialov je potrebno biti pozoren, da
se v čim večji meri uporabljajo naravni materiali oziroma takšni, ki
jih je možno reciklirati, saj morata kmetijstvo in varovanje okolja iti
z roko v roki. In embalaža je pomemben »sokrivec« pri pogosto
nepotrebnih obremenitvah okolja. Zato je potrebno dobro pretehtati,
kakšno embalažo uporabimo in koliko.
Najboljše
embalaže so očitno plod sodelovanja med pridelovalci in
strokovnjaki. To sodelovanje mora temeljiti na enakopravnem razmerju.
Kmetje nikakor ne smete v celoti prepustiti odločitev strokovnjakom, na
drugi strani pa bodite dovzetni za dobre predloge.
Člani
komisije: Andrej Weingerl, Tatjana Čop, Felicita Domiter
arhitekt